Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 463
Toplam 15249695
En Fazla 20355
Ortalama 2608
Üye Sayýsý 1175
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 
 

KUR’AN EÐÝTÝMÝ

“Yaratan Rabb 'inin adýyla oku.”(1)
07/09/2015

Ýslahý, Hz. Muhammed'e saðlýðýnda gelen vahiylerle tamam­lanmýþ son hak dindir. (2) O, evrensel nitelikli ilke ve deðerleriyle, gerçekliðini ve geçerliliðini ispatlamýþtýr. Peygamber (as) de, Allah katýndan vahiy alan son elçidir. (3) Ýslam'ýn evrensel nite­likli deðerleri, onun saðlýðýnda son þekline kavuþmuþtur. Hz. Peygamber, vahyi ve aklý birlikte etkin kýlmýþ, Ýslam'ýn anla­þýlmasý ve doðru biçimde hayata geçirilmesi konusunda saðlam bir örnek ortaya koymuþtur. Bundan sonrasý için, dinin anlaþýl­ma biçimleri söz konusudur. Bu aþamada Müslümanlara düþen öncelikli görev, Kur’an'ý ve Peygamber (as)'in ortaya koyduðu örneði esas alarak saðlýklý bir dinî anlayýþa ulaþmaktýr. Çünkü Kur’an'ýn ve Hz. Peygamberin ortaya koyduðu modelin eksen alýnmasý, zaman içinde sosyal deðiþmelere paralel olarak geliþe­cek anlayýþ biçimlerinin yönünü belirleyecektir.

Kur’an'ý kendi vahyediliþ düzeni içinde ele alýp incelersek, onun nelere öncelik verdiðini kolayca görebiliriz. Kur’an'ýn in­sandan istediði ilk iþ, okumaktýr. “Yaratan Rabb 'inin adýyla oku.” (4) mealindeki ilâhi emir, hem teklifi hem de ta'limi bir muhtevaya sahiptir. O, insanýn, öncelikle okumasýný ve aydýn­lanmasýný istemektedir. Çünkü doðru bilgi, hakikati gösteren bir ýþýktýr. Bilinmeyen þey, yok mesabesindedir.

Yine, Kur’an'ýn iniþ sýrasý itibariyle ikinci suresinde, kalem­den ve yazýdan söz edilir. “And olsun kaleme ve yazdýklarýna.” (5) diyerek yemin edilir. Gerçekten de okumadan yazýlmaz, oku­yup yazmadan da bilgiye ulaþýlamaz.

Bilgi, düþünce ve Ýman gibi deðerlerle donanýmýný tamamla­yan insana “Ey örtüsüne bürünen, geceleyin kalk!” (6) mealindeki sözcüklerle "bireysel kýyam emri" verilir. Daha sonra da bu ký­yam emrinin, kiþisel boyuttan toplumsal boyuta yöneldiði gö­rülür:

Ey örtüsüne bürünen, kalk ve uyar, Rabb'inin yüceliðini duyur'.” (7) Bu ilâhi buyruklar, kendi öz benliðinde gerekli geliþ­meyi gerçekleþtiremeyen kimselerin, baþkalarýna olumlu yönde etki edemeyecekleri mesajýný verir.

Kur’an'a baktýðýmýzda, Onun, hitap ettiði insanlarýn durum­larýný dikkate aldýðýný da görürüz. Meselâ, Mekke müþrikleri, ilansýz olmayan; ama ilah fikrinin hiçbir fonksiyon icra etmedi­ði bir dünya görüþüne sahiptiler. Bundan dolayý Kur’an, Ýslam'ýn sunduðu Allah anlayýþýný çok yoðun bir biçimde iþlemiþ, bütün varlýðýn ve oluþlarýn gerisinde mutlak irade ve güç sahibi Al­lah'ýn bulunduðunu vurgulamýþtýr. Kýsaca Kur’an, Allah'ý tek fail güç olarak tanýtmýþtýr. (8) Bütün bunlar bize, Kur’an'ýn temel amaçlarýný gerçekleþtirmek için, nasýl bir yol izlediðini gösterir. O, insanýn zihnine, her þeyin merkezinde Allah düþüncesinin yer aldýðý Ýslami bir anlayýþý yerleþtirir. Çünkü onun temel ga­yesi, insanlarýn düþünce ve davranýþlarýný vahye uygun hale ge­tirip onlarýn hayatlarýný tevhid esasýna göre þekillendirmektir.

Kur’an'ýn yaþanan bir gerçek olarak hayatýmýza girebilmesi için, tevhid bilgisinin yanýnda onun nasýl uygulanacaðýný göste­ren pratik bir modele de ihtiyaç vardýr. Bu model, Peygamber (as) tarafýndan ortaya konmuþtur. Çünkü ona, bilgi ve bilginin doðru uygulanmasý anlamýna gelen hikmet verilmiþtir. (9)

Sahabe nesli, Kur’an'ýn indiriliþine þahit olmuþ, Peygamber (as)'in eðitimi ile Ýslam'ý öðrenip yaþamýþ bir nesildir. Daha sonra gelecek nesillere dini yaþama açýsýndan model olan bu neslin, Kur’an karþýsýndaki örnek tavrý bizler için büyük bir önem taþýmaktadýr. Çünkü bu neslin eðitimine kaynaklýk eden Kur’an'dýr. Sahabe nesli, Kur’an'ý okumak ve ezberlemekle yetinmeyip onu anlamaya, ayetleri üzerinde düþünmeye ve emir­lerine uygun hareket etmeye de büyük özen gösterdiler. Onlar, Kur’an'ý anlayarak okumanýn ve ayetleri üzerinde düþünmenin, Allah tarafýndan istendiðini çok iyi biliyorlardý. Ayrýca onlar, Allah'ýn:

Kutsal, bereketli bir Kitap bu; onu sana indirdik ki ayetlerini derin derin düþünsünler ve temiz özlüler öðüt alabil­sinler.” (10) mealindeki buyruðuna ilk muhatap olan Hz. Muhammed'in, Kur’an okuduðunda onunla doðrudan bir iletiþim kur­duðunu görüyorlardý. Ýþte bundan dolayý bazý alimler, Kur’an'ý anlamadan ve üzerinde düþünmeden okumayý doðru bulmamýþ­lardýr. (11) Tâbün'in ileri gelen alimlerinden es-Sülemi ise, "sahabe neslinin, Kur’an'ý ilim ve amelle birlikte öðrendiklerini" belirt­miþtir. (12) Görüldüðü gibi sahabe neslinin eðitimi, Kur’an merkezli idi. Onlar, Kur’an'ý Hz. Peygamberin rehberliðinde anlamýþlar ve anladýklarýný da hayatlarýnda uygulamýþlardýr.

Ancak, Peygamber (as)'in ve sahabe neslinin ortaya koyduðu güzel örnek, ne yazýk ki bir süre sonra giderek yerini statik bir yapýya ve tutucu bir anlayýþa býrakmýþtýr. Ýslam dýþý ideolojile­rin dayatmasýyla bu anlayýþ, Kur’an'ýn dinamizmini hayata yansýtamamýþtýr. Bu yanlýþ anlayýþlar, Ýslam dýþý sistemler tarafýn­dan destek görünce Ýslam dünyasý, özellikle yirminci yüzyýlýn baþlarýnda son siyasi otoritesini de yitirdi. Bu aþamadan sonra, Ýslam coðrafyasýnda birtakým küçük siyasi kabilevî yönetimler oluþturuldu. Söz konusu yönetimler, kendilerine galip gelen ba­tý medeniyeti karþýsýnda süratle Ýslami kimliklerinden uzaklaþ­týlar. Dini, sadece kiþisel inançlar seviyesine indirgeyerek Ýs­lam'ýn toplumsal yönünü ve iþlevini reddettiler. Bütün bu olumsuzluklar, Ýslam dünyasýnda kimlik bunalýmý doðurdu. Par­çalanmýþ Ýslam âlemi, sonunda batýnýn sömürge alaný haline getirildi. Tabii ki Ýslam dünyasýnýn bu duruma düþmesine, batýnýn acýmasýzlýðý kadar Müslümanlarýn gafleti ve ataleti de sebep ol­muþtur.

Bu yanlýþlarýn temel kaynaðý, insanlarýn Kur’an'dan uzaklaþ­malarýdýr. Oysa Kur’an, insanlarýn hidayeti için gerekli olan herþeyi getirmiþtir. (13) Bu durumda, insanýn, Kur’an'ýn hidayetine tes­lim olmaktan baþka kurtuluþ yolu bulunmamaktadýr. Yapýlmasý gereken en önemli iþ, anlaþýlmak ve kendisine uyulmak için gönderilmiþ olan Kur’an'a yönelmektir. Çünkü, sahih bir Ýslam anlayýþýna ve yaþayýþýna ulaþmak, ancak Kur’an eðitimiyle mümkün olacaktýr. (14)

 


(1) Alak: 96/1

(2) Bkz. Mâide: 5/3

(3) Bkz- Ahzâb: 33/40

(4) Alak: 96/1

(5) Kalem: 68/1

(6) Müddessir: 74/1-3

(7) Müddessir: 74/1-3

(8) Bkz. En'am: 6/6; A'râf: 7/54; Yûnus: 10/3: Ra'd: 13/2; Ýsrâ: 17/ III: Mü'minim: 23/12-14 vb.

(9) Bkz. Âl-i Ýmrân: 3/ 58; Yûnus: 10/1; Ýsrâ: 17/39 vb.

(10) Sâd: 38/29

(11) Bkz. Zerkeþi. el-Burhanfî-ulumi'l Kur'an. I, 455

(12) Bkz.. Taberi. Camiu’l beyan. I, 35 vd.

(13) Bkz. Yûsuf: 12/ II; Nahl: 16/89 vb.

(14) Fahrettin Yýldýz, Kur’an Aydýnlýðýnda Hayatý Doðru Yaþamak, Ýþaret Yayýnlarý: 79-82.

 

Fahrettin Yýldýz

 

Bu yazý 2840 defa okunmuþtur...

Yorum Ekle

Yazdýr

YORUM LÝSTESÝ

KATEGORÝDEKÝ DÝÐER HABERLER

n

06/10/2020 - 01:41 DÝNÎ HAYATIN ÜÇ BOYUTU: DAVRANIÞ, DUYGU VE BÝLGÝ 

n

23/04/2020 - 04:57 DOÐRUNUN YARDIMCISI ALLAH’TIR / Dr. Abdülkadir ERKUT 

n

23/04/2020 - 03:55 RAMAZANDA TAKVA EÐÝTÝMÝ / Dr. Ekrem KELEÞ 

n

30/03/2020 - 10:58 DÜNYA, ÝMTÝHAN DÜNYASIDIR / Nurcan SOLAK 

n

03/02/2020 - 10:48 PEYGAMBER EFENDÝMÝZE SALAT Ü SELAMIN MANASI  / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

14/10/2019 - 11:50 ÝNSANLIÐA ÖRNEK VE ÖNDER TOPLUM / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

16/09/2019 - 10:34 BARIÞ DÝNÝ ÝSLAM / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

17/12/2018 - 01:23 ALLAH DOSTLARI KÝMLERDÝR?

n

19/11/2018 - 10:32 Kur'an'ýn ýþýðýnda insanlýða model gençler

n

17/10/2018 - 03:33 Kur'an ile Dirilmek

n

10/04/2018 - 01:33 DÜNYA HAYATINDA  ALLAH’IN TARAFINDA OLMAK

n

30/03/2018 - 12:04 DÜNYA VE AHÝRET MUTLULUÐUNUN YOLU: AMEL-Ý SALÝH

n

30/03/2018 - 11:39 RABBÝMÝZÝN BÝZLERE KUTSAL EMANETLERÝ: TOPRAK, SU, HAVA

n

30/03/2018 - 11:31 KUR’AN’DA MUSÝBET KAVRAMI  ÜZERÝNE PSÝKO-SOSYOLOJÝK  DEÐERLENDÝRMELER

n

29/03/2018 - 01:10 ÝSLAM MEDENÝYETÝNÝN BAÞKENTLERÝ: MEKKE, MEDÝNE, KUDÜS

n

03/01/2018 - 11:26 TAKLÝDÝ ÝMANDAN TAHKÝKÝ ÝMANA; GELÝN KUTSAL KÝTABIMIZI DOÐRU OKUYALIM

n

10/11/2017 - 01:44 TAKLÝDÝ ÝMANDAN TAHKÝKÝ ÝMANA: GELÝN RABBÝMÝZÝ DOÐRU TANIYALIM

n

02/10/2017 - 04:12 YARATILIÞ GAYEMÝZ: ÝBADET/ALLAH’A KULLUK

n

02/10/2017 - 03:43 ÝBADETLERÝN  BÝRLÝÐÝMÝZE KATKISI

n

03/07/2017 - 04:09 AHD ve MÝSAK SORUMLULUKTUR

n

13/06/2017 - 12:10 MANEVÝ BAKIM AYI: RAMAZAN

n

18/04/2017 - 09:24 ÝLAHÎ RÝSALET ELÇÝLERÝNÝN MÝSYONU: ÝNSANLIÐI ÇATIÞTIRMAK DEÐÝL BARIÞTIRMAKTIR

n

28/03/2017 - 03:11 TEFEKKÜR

n

20/03/2017 - 01:07 ÝSLAM’IN HEDEFÝNDE ÝNSAN VARDIR

n

17/02/2017 - 11:41 KUR’AN-I KERÝM’DE MÜNAFIKLARIN ÖZELLÝKLERÝ

n

29/12/2016 - 10:57 Kur’an’la Ýliþkilerimizde Týkanýklýk Var

n

19/12/2016 - 03:08 Kur’an’la Ýliþkilerimizde Týkanýklýk Var

n

07/11/2016 - 12:31   KUR’AN’DA VELÂYET KAVRAMI

n

18/10/2016 - 04:51 YÜREKLER ve YÖNELÝÞLER

n

21/09/2016 - 03:28 ÝSLAM'IN ÝSTEDÝÐÝ DÜZEYE ULAÞMAK

n

14/06/2016 - 11:19 Mescitler Arasýnda Mescid-i Aksa’ya Dair

n

10/06/2016 - 10:09 GÜNLÜK HAYATIMIZDA KUR’AN

n

07/06/2016 - 02:46 Ýnsan Dünyaya Emanet

n

02/05/2016 - 12:32 KUR’AN AÇISINDAN MESCÝD GERÇEÐÝ

n

18/01/2016 - 02:22 EÐER BÝLMÝYORSANIZ

n

01/12/2015 - 03:35 KUR’AN’A GÖRE SAHABE GERÇEÐÝ

n

20/11/2015 - 01:28 TAKVA

n

09/10/2015 - 02:44 Zaman, Ýnsan ve ziyan

n

07/09/2015 - 03:47 KUR’AN EÐÝTÝMÝ

n

08/08/2015 - 10:46 KOMÞULUKTA KUR’ANÝ ÖLÇÜ

n

06/07/2015 - 12:38 AZIKLARIN EN HAYIRLISI  VE EN SONSUZ OLANI

n

11/05/2015 - 02:51 HEPÝNÝZ ÂDEM’DENSÝNÝZ Âdem ise Topraktan

n

27/04/2015 - 12:27 Kur’an’ý, Tabiatý ve Tarihi Anlamak

n

23/12/2014 - 03:22 Þükür-Þâkir

n

27/10/2014 - 03:11 KURÂN KARÞISINDAKÝ DURUÞUMUZ

n

24/10/2014 - 03:42 KURÂNIN METÝNLEÞME TARÝHÝ

n

04/07/2014 - 04:28 Haram Lokma ve Toplumsal Kaos

n

30/06/2014 - 06:05 Oruç Kalkandýr

n

05/05/2014 - 01:01 21. YÜZYILDA KUR’AN’I HAYATA TAÞIMAK

n

09/04/2014 - 03:17 Küfür-Kâfir

n

09/04/2014 - 12:49 HALKIN KUR’AN ANLAYIÞI

n

21/03/2014 - 05:05 Sorumluyu Baþka Yerde Aramak

n

21/03/2014 - 03:35 Samimiyet: Hakikati, Fazileti ve Afetleri

n

10/02/2014 - 02:22 Her Dem Ýmtihan

n

04/10/2013 - 05:10 Kur’an’da Öfke Kontrolü

n

22/07/2013 - 03:37 Kimlik inþasýnda Kur’an öðretimi ve öðreniminin önemi

n

19/06/2013 - 04:10 Günümüz Gençliði

n

18/06/2013 - 03:35 Kur'an ve Sünnete Göre Kavmiyetçilik

n

15/05/2013 - 11:32 Þeytanýn kardeþleri kimlerdir?

n

14/03/2013 - 01:30 KUR’AN’DA KARDEÞLÝK

n

14/03/2013 - 11:10 KURÂNIN BUGÜNE SESLENÝÞÝ

n

28/01/2013 - 01:55 KUR’ÂN’IN HAYATA MÜDAHALESÝ

n

28/01/2013 - 01:51 KURANI OKUMA VE ANLAMA SORUMLULUÐU

n

28/12/2012 - 11:53 KUR’AN KENDÝNÝ NASIL TANITIYOR?

n

27/12/2012 - 04:19 KUR‘AN‘IN ANLAM DÜNYASI ÝLE BULUÞMAK

n

22/11/2012 - 11:38 Buhranlarýmýz günahlarýmýzdandýr

n

05/10/2012 - 02:30 Kur’an-ý Kerim’de hak kavramý

n

03/09/2012 - 04:28 Þeytanýn kardeþleri kimlerdir?

n

03/09/2012 - 02:28 Kur’an karþýsýnda nebevi duruþ

n

13/07/2012 - 11:07 Aðýr emanet

n

13/07/2012 - 10:59 Kur’an’ý öðrenmeyi/ öðretmeyi öðrenme üzerine

n

27/06/2012 - 11:06 Kur’an’a koþun

n

26/06/2012 - 04:04 Kendi dilinden Kur’an

n

25/04/2012 - 04:13 Hayata kulluk mührünü vurmak

n

02/04/2012 - 03:41 Ya Rabbi! Müminlere kin beslemekten bizleri koru!

n

12/03/2012 - 02:06 Duanýn Önemi

n

12/03/2012 - 01:28 Kur'an-ý Kerim'de söz

n

05/03/2012 - 01:41 Müminler ancak kardeþtir

n

23/01/2012 - 12:31 Dua Kavramýnýn Anlamý

n

16/01/2012 - 01:48 Dinin þiarý:Ezan

n

03/01/2012 - 01:29 Kur’an’da Tevbe Kavramý

n

12/10/2011 - 02:01 Allah’a Gerektiði Gibi Ýnanmak

n

12/10/2011 - 01:58 Kur’an’ýnTevhid Felsefesi

n

11/07/2011 - 03:04 Kur'an'ý sen de oku,anla ve yaþa!

n

06/06/2011 - 02:34 Kur’an’ýn deðerleri ve onlarýn sýra düzeni

n

14/02/2011 - 16:28 Sahabenin Kur'an'ý öðrenme ve öðretme gayretleri

n

17/01/2011 - 14:37 Kur’an’ýn Öngördüðü Model Mü'min

n

02/12/2010 - 17:03 Kur’an ve Hikmet Peygamberi

n

02/12/2010 - 16:10 Son Elçi ve Son Mesaj HZ.Muhammed ve Kur'an-ý Kerim

n

15/10/2010 - 18:42 Kur’an hayatýmýzýn neresinde?

n

10/08/2010 - 14:58 Düþünmek Kur'anýn Emri

n

28/04/2010 - 11:55 Ýlk muhatabýnýn dilinden Kur’an

n

21/01/2010 - 10:31 Kur’an’ýn Iþýðýnda Sorumluluk Duygusu ve Davranýþ Bilinci   

n

20/01/2010 - 10:54 Allah’a Tevekkül… AMA NASIL?

n

06/07/2009 - 15:11 Günlük Hayatýmýzda Kuran

n

06/07/2009 - 15:07 Kuran'i Kerimi Okuyanlar

n

04/05/2009 - 14:45 Kuran'i Kerimi Okuyanlar

n

04/05/2009 - 14:35 Kur'anla Baðlantý Ýçinde Olmak

n

21/03/2009 - 10:19 Kur'an'ý Nasýl Okuyalým ?

n

19/03/2009 - 15:17 Ashabýn Kur'ân'ý Ezberleme ve Yazmadaki Gayretleri
 

Site Ýçi Arama

10 Sevvâl 1445 |  19.04.2024

Bir Ayet

Bismillahirramanirrahim

Böylelikle kendi ihtiþamlý-süsü içinde kavminin karþýsýna çýktý. Dünya hayatýný istemekte olanlar: "Ah keþke, Karun'a verilenin bir benzeri bizim de olsaydý. Gerçekten o, büyük bir pay sahibidir" dediler.

( Kasas sûresi - 79)

Bir Hadis

Hz. Resulullah (sav) buyurdular ki:

“Kalbinde zerre kadar kibir bulunan kimse cennete giremez.” buyurmuþ, bunu duyan bir adam, “(Ama) insan elbisesinin ve ayakkabýsýnýn güzel olmasýndan hoþlanýr!” deyince, sözlerine þöyle açýklýk getirmiþtir: “Allah güzeldir, güzelliði sever. Kibir (ise) hakký inkâr etmek ve insanlarý küçük görmektir.”

(Müslim, Îmân, 147)

Bir Dua

Peygamberimiz (s.a.s.) þöyle buyurmuþtur

“Allah’ým! Ciddi ve þaka yollu yaptýklarýmý, yanlýþlýkla ve bilerek iþlediðim günahlarýmý
affeyle! Bütün bu kusurlarýn bende bulunduðunu itiraf ederim.”

(Müslim, Zikir, 70)

Hikmetli Söz

Bir kitaptan edinilen bilgi vardýr, bir de hayattan edinilen bilgi.

Olgun insan diye ikisine de sahip olana denir.


Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com