1 Nikâh, karþý cinsten iki kiþinin, birlikte yaþamalarýna ve karþýlýklý yardýmlaþmalarýna imkân veren ve taraflara karþýlýklý hak ve sorumluluklar yükleyen bir sözleþmedir. Nikâh, iki Müslümanýn Ýslâmî kurallar çerçevesinde bir araya gelmesidir.
Nikâh ve evlenme insanýn fýtratýna uygun olan davranýþlardandýr. Nikâh, evlilikle beraber meþrû cinsel iliþkiyi de içerisine alan bir akittir, bir beraberliktir. Nikâh, yalnýzca neslin devamýný saðlayan veya cinsel arzularý doyurup gideren bir olay deðildir. Nikâh bunlarla beraber daha önemli iþlevi olan toplumsal bir kurum oluþturmaktýr. Nikâhta, insanlar için çok bereketli ve faydalý baþka amaçlar da vardýr. Ýnsan, yaratýlýþý gereði yalnýz yaþayamaz. Zâten “insan” kelimesi de ünsiyet kuran, baþkalarýyla beraber yaþayan anlamýndadýr.
Evlilik baðý, kadýnla erkeðin birbiriyle uyuþma ve anlaþmasýna dayanan nikâh akdiyle baþlar. Karþýlýklý sevgi, saygý, sadakat ve güvenle devam eder. Kur’ân’da: insanlar için kaynaþýp huzur bulacaklarý kendi türünden eþler yaratýp aralarýnda sevgi ve merhamet meydana getirmesi Allah’ýn delillerinden sayýlmýþ, (Rûm, 30/21) mecazi bir anlatýmla eþler birbirinin elbisesi olarak tarif edilmiþtir. (Bakara, 2/187) Birçok âyette evlilik teþvik edilmiþ, (Nahl, 16/72) neslin ve toplumun bozulmasýna yol açacak gayr-i meþru iliþkiler de yasaklanmýþtýr. (Ýsrâ, 17/32; Nûr, 24/1) Nikâh akdi, erkek tarafýndan kadýna verilen saðlam bir teminat olarak kabul edilmiþtir, (Nisâ, 4/21) evlenemeyenlerinde, imkân buluncaya kadar iffetlerini korumalarý kendilerinden istenmiþtir. (Nûr,24/33)
Kur’an’da eþlerin birbirileri üzerinde birtakým haklarýnýn bulunduðu bildirilmiþtir. Prensip olarak kocayý ailenin geçiminden sorumlu ve aile reisliði için uygun görmüþtür. (Bakara, 2/228, 233;Nisâ, 4/34; Talâk, 65/6-7) Mehrin, kadýnlarýn hakký olduðunu, kadýnlarýn mallarý üzerinde istediði gibi tasarrufta bulunabileceðini bildirmiþ ve onlarla iyi geçinilmesini istemiþtir. (Bakara, 2/237; Nisâ, 4/4, 19, 32,33) Evli olanlarýn aralarýnda anlaþmazlýklar çýkabileceði ancak bunun aile mahremiyeti içerisinde çözümlenip, evlilik birliðinin korunmasý emredilmektedir. Buna imkân bulunmamasý halinde de nikâh baðýnýn iyilikle sonlandýrýlmasý ve bu durumun ortaya çýkaracaðý hak ve yükümlülüklere de riayet edilmesi istenmiþtir. (Bakara,4/229; Nisâ, 4/35)
Peygamber Efendimiz de bu konu üzerinde ehemmiyetle durmuþtur. Hadislerde evliliðin, Peygamberimizin ve önceki peygamberlerin sünneti olduðu bildirilmiþ,2 imkâný olanlar evlenmeye teþvik edilmiþ ve bunun iffeti koruma ile neslin devamýndaki önemi vurgulanmýþtýr.3 Evliliðin kalýcý olmasý ve mutluluk içinde sürmesi için, eþler arasýnda denkliðe dikkat edilmesi istenmiþ ve evlenmeden önce eþlerin birbirlerini görmeleri tavsiye edilmiþtir.4 Velisiz nikâh yapýlmamasý,5 fakat mutlaka kadýnýn da rýzâsýnýn alýnmasý istenmiþtir.6 Ciddi bir sebep yokken evliliðin sonlandýrýlmasýndan Allah’ýn hoþnut olmadýðý bildirilmiþtir. 7 Nikâhýn en az iki þahidin huzurunda alenen gerçekleþtirilmesi istenmiþ 8 ve en hayýrlý nikâhýn en kolay olaný olduðu vurgulanmýþtýr.9 Bizler de Kur’ân ve Sünnette açýklanan bu hususlara riayet edelim. Evlilik çaðýnda olan ve evlenmek isteyenlere yardýmcý olalým. Taraflar olarak evlilikleri kolaylaþtýralým. Evlilik dýþý iliþkilerden uzak duralým. Eþler olarak birbirimizin haklarýna dikkat edelim. Toplumun temelinin aile, ailenin temelinin de nikâh olduðunu unutmayalým.
Nikâhýn Önemi
Evlilik fýtri bir ihtiyaçtýr. Evlilik de nikâha dayanýr. Nikâhsýz bir aile yuvasý düþünülemez. Dünyevî ve uhrevî pek çok faydasý olan nikâh, sadece neslin temiz yolla gelmesi açýsýndan deðil, nesillerin saðlýklý olmasý içinde vazgeçilmezdir. Nikâhla kurulmuþ aile ortamýnda yetiþen çocuklar, karakter olarak daha saðlýklý, sosyal iliþkilerde daha düzeyli, daha huzurlu ve uyumludurlar. Nikâh sevgiyi artýrýr. Evliliðin aþký ve sevgiyi öldüreceðini savunanlarýn aksine Allah Rasûlü, nikâhýn eþler arasýndaki sevgiyi artýracaðýný müjdelemektedir: “Birbirini seven iki kiþi arasýnda, nikâh kadar sevgiyi artýran baþkabir þey görülmemiþtir.”10
Nikâh: toplumlarýn ayakta kalmasýnýn da bir garantisidir. Toplumlarýn temelini aile oluþturduðu için, aile kurumu çöken topluluklarýn ayakta kalmasý mümkün deðildir. Birlikte yaþayan iki kiþinin ‘aile’ olabilmesi ise, ancak nikâhla mümkündür. Nikâhsýz birlikteliklere aile denmez. O yüzden aile, sosyal bir fayda ve garantidir. Tersinden bakýldýðýnda nikâhsýzlýk toplumlarýn sonudur. Nikâhsýz birlikteliðin diðer adý olan fuhuþ ve gayr-i meþrû iliþkiler, müdavimlerinde birçok maddî ve mânevî hastalýklara yol açar. Hastalýklý nesillerden oluþan toplumun da uzun ömürlü olmayacaðý herkesin malumudur.
Hz. Peygamber (s.a.s.): "Nikâh benim sünnetimdir, kim benim sünnetimden yüz çevirirse (nikâh yapmaz, evlenmezse) benden deðildir. (Sünnetimi terk etmiþtir)”11 buyururmaktadýr. Günümüzde yaygýnlaþan nikâhsýz beraberlikler ve evlilik dýþý iliþkiler, insanlýk bünyesinde oluþan, aileyi ve toplumu içten kemiren kanser türü bir hastalýk gibidir. Ýnsan, hayatýnda muhtaç olduðu anne-baba, çocuk, sevgi-saygý, ilgi-alâka, huzur ve mutluluk gibi pek çok þeye hep nikâhla kurulmuþ ailelerde kavuþur.
Nikâhsýz beraberlikler ise asla bu yüce duygularý barýndýrmaz. Bu yüzden Ýslâmiyet, nikâh dýþý bütün beraberlikleri gayr-meþrû ve haram sayarak yasaklamýþtýr. (Ýsrâ, 17/32) Bu tür iliþkiler Ýslâm’a göre iffetsizlik ve hayâsýzlýk sayýldýðýndan, Kur’ân, iffetin korunmasýný nikâhlanýp evlenmeye baðlamýþtýr. (Nûr, 24/33) Bu yüzden iffetli, namuslu ve ahlâklý gençler, nikâh olmaksýzýn; ‘nasýl olsa evleneceðiz’ diyerek evlilik öncesi iliþkiden veya sýrf gönül eðlendirmek amacýyla beraber olmaktan þiddetle sakýnmalýdýrlar.
Bu sebeple flört, Dinimizin ahlâk anlayýþýna uymaz. Flört, nikâhsýz beraber olmanýn, gezip tozmanýn, eðlenmenin çaðdaþ ismidir. Ýslâm, kýzlarýn kandýrýlýp terk edildiði, aldatýldýðý ve iffetini yitirdiði; erkeklerin ise kötü ahlâkýn kýskacýnda kývrandýðý, adýna flört denen bu illeti asla tasvip etmez. Flörtten en çok maðdur olanlar kýzlardýr. Bu sebeple iffetini ve ahlâkýný tertemiz tutmak isteyen gençlerimiz flört denen illetten uzak durmalýdýrlar. Uzmanlarýn da zaman zaman dikkat çektiði gibi, son yýllarda film ve dizilerde evlilik dýþý iliþkiler, nikâhsýz birliktelikler normalmiþ gibi gösterilerek, bu tür gayr-i ahlâkî iliþkiler toplumda özendirilmektedir.
Toplumdaki ahlâkî deðerleri bozan ve aile iliþkilerini temelden sarsan televizyon dizilerine dikkatli yaklaþmalý ve bu konuda seçici olmaya çalýþmalýyýz. Özellikle Batý ülkelerinde artan ve maalesef yaþadýðýmz bu ülkede de kendine yer bulan, nikâhsýz beraberlik, nikâha gerek duymama gibi teþebbüsler ve cinsel hürriyet anlayýþý, nikâhý ve aile kurumunu, dolayýsýyla baþta yaþadýðýmýz bu ülkeyi ve insanlýðý tehdit eden en önemli tehlikedir. Evlilik, kiþiyi zinâdan korur, insan neslinin devamýný saðlar. Nikâhsýz kurulan iliþkiler toplumu yozlaþtýrýr, aile mefhumunu yýkar. Evlenmek, Yüce Rabbimiz’in emri, Peygamberimiz’in sünneti, kadýn ve erkek olarak yaratýlýþýmýzýn da gereðidr. Kýsaca ifade etmek gerekirse; ferdî ailevî ve sosyal hayatta Ýslâm’ýn prensiplerine uygun davranýþ sergilenirse dünya ve âhiret mutluluðu elde edilir. Ne mutlu, Ýslâm’a uygun yaþama gayreti içersinde olanlara!
Dipnot
TDV Ýslam Ansiklobedisi, c. 33. ‘Nikâh’ Mad.
Buhârî, Nikâh, 1; Tirmizi, Nikâh, 1
Ýbn Mace, Nikâh, 8; Ebû Davud, Nikâh, 1.
Ýbn Mace, Nikâh 6
Buhârî, Nikâh 36
Ýbn Mace, Nikâh, 11
Ebû Davud, Talak 3; Nesai, Talak 34.
Ebû Davud, Nikâh 19
Ebû Davud, Nikâh 32
Ýbni Mâce, Nikâh 3
Buhârî, Nikâh 1; Nesâî Nikâh 4
Süleyman GÜLEK / Vuslat dergisi
|