Ancak bu nebati fýrçanýn (misvak) aktif kýsmý haftada bir deðiþtirilerek yeni bir fýrça kullanma avantajýný saðlar. Misvakta ise yüksek konsantrasyonlarda asit veya bazik tabiatta maddeler yoktur.
Eðe Üniversitesinde yapýlan bir araþtýrmada liflerinde baklava dilimi þeklinde anizotrop basit prizmatik bitki kristallerinin olduðu anlaþýlmýþtýr. Bunun ise mekanik temizliðe tesiri büyüktür.
MÝSVAK
Buhârî ve Müslim'in Sahîhleri'nde Peygamber Efendimiz (s.a.v.)'den þu hadis rivayet edilir: "Ümmetime güçlük çýkarmak korkusu olmasaydý, kendilerine her namaz vaktinde misvak kullanmayý emrederdim" (Tecrid-i Sarih. c1 s20l; c3 s15.)
.Yine Buhâri ve Müslim'in Sahîh'lerinde þöyle anlatýlýr: "Peygamber efendimiz gece namaza kalktýðýnda aðzýný misvak la fýrçalardý."
"Misvak, aðzý temizler, Allah'ýn hoþnutluðunu kazandýrýr". Müslim'in Sahîh'inde de þu bilgiye rastlanýr;
"Peygamber efendimiz evine girdiðinde ilk iþi diþlerini misvaklamak olurdu". Misvak konusundaki hadisler oldukça çoktur.
Peygamber efendimizin ölüm döþeðindeyken bile diþini fýrçaladýðý doðru olduðu gibi: "Ben sizden daha fazla misvak kullanýrým" dediði de doðrudur.
Misvak yapýlan aðaçlarýn en saðlýklýsý "Erak" aðacý vb.'dir. Bilinmeyen bir aðaçtan misvak yapmamak gerekir. Zîrâ bazen zehirle yici olabilir. Misvak kullanmakta kararlý ve ýsrarlý olmak gerekir.
Kullanýlan misvaklarýn en iyisi gül suyuyla ýslatýlanýdýr. En faydalý olanlarýndan biri de badem kökleridir.
Teysir sahibi der ki: Ýddia ettiklerine göre; misvak kullanan kimse haftanýn her Perþembe günü misvak kullanýrsa, kafayý dinlendirir, duyularý netleþtirir ve zekâyý keskinleþtirir.
MÝSVAK'IN YARARLARI:
Misvakta birçok faydalar vardýr.
Misvakla aðzý fazlaca fýrçalamak, aðýzdaki yemek artýklarýný ve diþlerin pasýný giderir.
Diþleri mîdeden yükselecek gaz ve kirleri kabul etmeye hazýrlar.
Normal þekilde fýrçalanýrsa diþleri parlatýr.
Damaðý güçlendi rir.
Anti Septik (Mikrop kýrýcý) özelliði vardýr.
Dili çözer, sözün akýþýný kolaylaþtýrýr.
Diþ köklerindeki çürümeyi giderir,
Aðýz kokusunu güzelleþtirir.
Zekâyý berraklaþtýrýr
Yemeðe karþý iþtahý artýrýr.
Kokusu tükürük salgýsýný artýrdýðýndan diþetlerinin kurumasýný önler. Diþ etlerini sertleþtirir.
Balgamý keser.
Görüþü güçlendirir.
Mîdeyi saðlamlaþtýrýr
Sesi berraklaþtýrýr.
Yemeðin sindirimine yardým eder.
Okumayý, zikir ve namazý canlandýrýr.
Uykuyu uzaklaþtýrýr.
Rabbin hoþnutluðunu kazan dýrýr.
Melekleri sevindirir ve sevaplarýn sayýsýný artýrýr.
Bedenin rutubetini keser.
Veremi engeller.
Toz haline getirilmiþ köklerinden macun yapýlýr. Kökleri kaynatýlýp içilirse gonoreyi (bel soðukluðunu) önler. Dalak bölgesi aðrýlarý için çorba kývamýnda içmek gerekir.
Diþ macunlarý ileri derecede bazik olduðundan aðýz içi dengeyi bozar. Ancak bu nebati fýrçanýn (misvak) aktif kýsmý haftada bir deðiþtirilerek yeni bir fýrça kullanma avantajýný saðlar. Misvakta ise yüksek konsantrasyonlarda asit veya bazik tabiatta maddeler yoktur.
Ege Üniversitesinde yapýlan bir araþtýrmada liflerinde baklava dilimi þeklinde anizotrop basit prizmatik bitki kristallerinin olduðu anlaþýlmýþtýr. Bunun ise mekanik temizliðe tesiri büyüktür.
Bütün fýrçalama metodlarýna uygulanabilmesi, aðaçtan elde edildiðinden, istenilen boy, kalýnlýk ve þekilde temini, fýrçalama anýnda liflerinin elektrikli diþ fýrçalarýnda olduðu gibi rotasyon yapmasý, kuvvet fýrçaya dik uygulandýðýndan mumlu diþ iplikleriyle yapýlan temizliðin eldesi, onu kýyas yapýlamaz bir üstünlüðe eriþtirir.
Misvak her zaman müstehabtýr ancak namaz, abdest, uykudan uyanma ve aðýz kokusunun deðiþmesi sýralarýnda müstehablýðý daha da pekiþir. Oruçluya da oruçlu olmayana da her zaman misvak kullanmak müstehaptýr, çünkü misvak konusundaki hadisler geneldir. Oruçlunun misvak kullanmaya ihtiyacý vardýr ve Rabbýn hoþnutluðu nu kazanmaya vesîledir. Rabbin hoþnutluðu da oruç tutulduðu za man, tutulmadýðý zamanlardan daha fazla istenir. Ayný zamanda mis vak aðzý temizler, temizlik ise oruçlunun en üstün iþlerindendir.
Sünen'de Âmir Ýbn-i Râbia'dan þöyle dediði rivayet edilir: "Ben Rasülullah s.a.v. oruçlu olduðu hal de misvak kullanýrken, sayýlamayacak kadar çok gördüm".
Buhârî dedi ki; Ýbn-i Ömer þöyle der: "Peygamber efendimiz sabah akþam misvak kullanýrdý".
Bilginlerin icmâ'ý: Oruçlu kimse vacip ve müstehap olarak aðzý ný suyla çalkalar, aðzý çalkalamak ise (suyun boðaza ve aðzýn içinde ki her noktaya ulaþmasý bakýmýndan) misvaktan daha kuvvetlidir, þeklindedir. Allah, kendisine kötü kokuyla yaklaþýlmasýný arzu etmez, bununla beraber misvak, Cenab-ý Hak c.c.'in kendisiyle ibadeti meþru kýldýðý þeyler cinsinden de deðildir (Yani Kullanmamak azabý gerektirmediði gibi kullanmak da ibadetin farzlarýndan deðildir). Kýyamet gününde oruçlunun aðýz kokusunun güzel olacaðýndan bahsedilmesi, oruç tutmaya özendirme bakýmýndandýr, yoksa kokunun kalýcý olmasý yönünden deðildir, üstelik oruçlu kimsenin misvak kullanmaya duyduðu ihtiyaç oruçlu olmayandan daha fazladýr.
Ayrýca Cenab-ý Hak c.c.'in hoþnutluðunu kazanmak, oruçlunun aðýz kokusunu güzelleþtirme arzusundan daha önemlidir. Yüce Allah c.c.'in misvak'a olan sevgisi oruçlunun aðýz kokusunun olduðu gibi kalmasýna olan sevgisinden daha büyüktür. Misvak, kýyamet gününde Allah'ýn katýnda aðzýn güzel kokmasýna -ki bu kokuyu misvak gidermiþti- engel olmuyor, üstelik oruçlu kimse aðýz kokusunu misvakla gidermiþ bile olsa kýyamet gününde, oruçlu olduðunun belirtisi olarak aðzýnýn kokusu miskten daha güzel olduðu halde geliyor. Týpký yaralý bir kimsenin dünyadayken yarasýnýn kanýný gidermekle emrolunmasýna raðmen, kýyamet günün de yarasýnýn kaný kan renginde, kokusu misk kokusuna benzer halde geldiði gibi.
Daha doðrusu oruçlunun aðýz kokusu misvakla kaybolmaz, bunun sebebi bellidir. O da midenin yemekten boþalmasýdýr. Kaybolan, sâdece etkisidir. Diþlerin ve diþ etlerinin üzerindeki katýlaþma da ayný nedene baðlýdýr.
Yine Peygamber efendimiz, oruçluyken müstehab ve mekruh olan þeyleri ümmetine öðretmiþ, misvak kullandýklarýný bile bile misvak kullanmayý mekruh olan þeyler sýnýfýndan saymamýþ, üstelik en kapsamlý ve en geniþ anlamlý sözlerle ümmetini misvak kullanmaya teþvik etmiþ, ümmeti de O'nu oruçlu olduðu halde sayýlamayacak kadar çok kez misvak kullanýrken gözlemiþlerdir. Ümmetinin, kendi sine uyduklarýný biliyordu, buna raðmen hayatýnda bir kez olsun, öðleden sonra misvak kullanmayýnýz dememiþtir. Açýklamayý ihtiyaç duyulduðu zamandan sonraya býrakmak mümkün deðildir. Allah her þeyi daha iyi bilendir.
MÝSVAK AÐACININ MEYVESÝ:
Buhârî ve Müslim'in Sahîh'lerinde Câbir Ýbn-i Abdillah r.a.in rivayet ettiði hadislerdendir- rivayet edildiðine göre Câbir þöyle dedi: "Biz Peygamber efendimizle birlikte misvak aðacýnýn meyvesini topluyorduk, Peygamber efendimiz orada bulunanlara: "Siz bu yabanî yemiþin kararanlarýný tercih ediniz! Çünkü onun siyahý en lezzetlisidir" buyurdu". (Kebâs, erak (misvak aðacý)'nýn meyvesidir.)
Bu meyve hicaz topraðýnda yetiþir, yapýsý sýcak ve kurudur. Faydalarý aðacýnýn faydalarýna benzer. Mîdeyi güçlendirir, sindirimi rahat hâle getirir, bal gamý temizler, sýrt aðrýlarýna ve dertlerin çoðuna fayda verir.
Ýbn-i Cülcül der ki: "Bu meyve kaynatýlýp suyu içilirse idrarý çoðaltýr ve mesaneyi temizler."
Ýbn-i Rýdvan da der ki: "Bu meyve mîdeyi kuvvetlendirir."
NASIL KULLANILMALIDIR?
Bir karýþ uzunluðundaki Misvak'ýn bir ucunu ilk kullanýmdan önce yumuþamasý için suda (mümkünse gül suyunda) bekletiniz.
Çapý 1-3 arasýnda olmalý.
Yumuþattýðýnýz ucun alttan 2-3 santimlik kýsmýnýn dýþýndaki sert tabakayý býçakla kazýyýn. Ýç kýsýmdaki lifler yumuþamaya baþlamýþ olacak.
Yumuþamadýysa diþleriniz arasýnda ezerek yumuþatýn. Lif lif ayrýlmýþ bir fýrçanýz olacak.
Her kullanýmdan önce Misvak'ý hafifçe diþinizle ezerek yumuþatýn. Suya sokmadan, diþlerinize sürterek kullanýn. Ýçinden gelen öz hem diþlerinizi beyazlatacak, hem de aðýz kokusunu önleyecek.
Kullandýktan sonra yýkayýp ucu yukarýda kalacak þekilde dik olarak saklayýn. Kullandýðýnýz uç kýsýmdaki lifler "doðal olarak" eskiyip koptukça bu kýsmý tamamen kesin.
Açma iþini tekrarlayýnýz.
Misvak'ýn uzunluðu bir karýþ, kalýnlýðý bir parmak kadar olmalý.
Misvak'ý tutuþ þeklimiz ise sað elimizin baþ ve küçük parmaðýmýz Misvak'ýn altýnda diðer üç parmaðýmýz üzerinde olacak þekilde olmalýdýr.
Misvak'ý kullanýrken fazla baský yapmadan enine doðru kullanmalýdýr.
Kaynak: Ýyibilgi
|