*Sünnet olan 6 günlük Þevval orucunun Ramazan orucuyla birlikte tutulmasýyla, hem kendisinin, hem de Ramazan orucunun sevabýný 10 katýna çýkaracaðý, dolayýsýyla 12 ay oruç tutmuþ gibi sevap kazanýlacaðý konusundaki inanç doðru mudur? Eðer öyleyse, Ramazan+6 gün Þevval orucu tutan bir kimse, daha önceden borcu bulunan 11 aylýk kaza orucunu da tutmuþ sayýlabilir mi? Saygýlar. (Ahmet Sayým) Ramazan Bayramý`ndan sonra Þevval ayý içinde altý gün tutmak menduptur. Bu altý günü, bayram haftasýndan sonraki üç haftanýn her birinde ikiþer gün tutmak efdaldir; bayramdan hemen sonra altý gün peþpeþe de tutulabilir. Þevval orucunun deðerini Hz.Peygamber (sa) þöyle belirtir: `Kim Ramazan orucunu tutar ve Þevval ayýndan altý gün daha eklerse, bütün bir yýl oruç tutmuþ gibi olur.`` (Müslim, sýyam, 204; Tirmizi, savm 53, (759); Ebu Davud, savm 58, no: 2432) Çünkü, bire on ecir hesabýna göre Ramazan 300, altý günlük Þevval orucu da 60 güne denk gelerek, bütün bir yýl oruç tutulmuþ gibi olur. Yüce Allah, `Kim iyi bir iþ yaparsa, ona bunun on katý ecir vardýr.` (En`am, 6/160) buyurmuþtur. Kaza veya adak oruçlarýnýn bu günlerde tutulmasýyla da ayný sevap elde edilebilir. Ramazan+Þevval orucunun tutulmasýyla,12 ay oruç tutulmuþ gibi sevap kazanýlacaðý inancý, iþte böyle bir temele dayanýr. Bu durum, tamamen Þevval orucuna teþvik ve bu çerçevede onun sevabýyla ilgilidir. Daha önceden kalan oruçla ilgili kaza borçlarýnýn tümüyle tutulmuþ sayýlmasý sözkonusu olmaz. Sadece 6 gün kaza orucu tutulmuþ olur YENÝ MÜSLÜMAN OLANIN NAMAZ BORCU* Namaz kýlmayan Müslümanýn hükmü nedir? Yeni Müslüman olmuþ birinin geçmiþ yaþamýnýn namaz kazasý olur mu? (Adem Þen/esnaf) Yeni Müslüman olmuþ birinin geçmiþ yaþamýnýn namaz kazasý olmaz. Küfür bataðýndan kurtulup imana ererek Müslüman olmak, onun en büyük ibadetidir. Müslüman olduktan sonra ilk yapacaðý, kendisine düþen dini görevlerin neler olduðunu öðrenmek ve bunlarý usulüne uygun biçimde yerine getirmektir. Ýhtida(Ýslam`ý kabul) öykülerinde, Ýslam`ýn düzgün bir Allah ve ibadet anlayýþýnýn olmasý, önemli yer tutan unsurlardandýr. Bu çerçevede namazýn anlamýný ve deðerini kavradýktan sonra önemli olan, bundan sonraki yaþantýsýnda namaz kýlmasýdýr. Bilgisizlik, tembellik ve ihmal gibi sebeplerle namaz kýlmayan Müslüman, dinden imandan çýkmaz, ama Allah`ýn farz kýldýðý emirlerden birini yerine getirmediði için günahkar bir Müslüman olur. Yüce Allah, Kur`an-ý Kerim`de, namazýn mü`minlere farz olduðunu (Nisa, 4/103), hüþu içinde namaz kýlmanýn mü`minlerin kurtuluþ saðlayan özellikleri arasýnda yer aldýðýný (Mü`minun, 23/1-2) ve namazlara devam etmek gerektiðini (Bakara, 2/238) belirtmiþtir. Bu çerçevede Hz. Peygamber (s.a.) de namazýn, Ýslam`ýn kurulduðu beþ temelden biri olduðunu (Buhari, iman, 1, 2; Müslim, iman, 19-22), namazýn dinin direði olduðunu (Tirmizi, iman, 8), namazda secdenin insanýn Allah`a en yakýn durum olduðunu (Ebu Davud, salat, 26) ifade etmiþtir. Yüce Allah, namaz kýlmamanýn uhrevi cezasý olduðunu (Meryem, 19/59-60) ve cehenneme sürükleyici iþler arasýnda yer aldýðýný (Müddessir, 74/40-43) belirtmiþtir. Hz.Peygamber (s.a.) de, namaz kýlmanýn cennete götürücü olduðunu þöyle ifade eder: `Kullarýna farz kýldýðý beþ vakit namazý, küçümsemeden hakkýný vererek ve eksiksiz olarak kýlaný, Yüce Allah cennetine sokmaya söz vermiþtir. Fakat bu namazlarý kýlmayanlar için böyle bir sözü yoktur. Dilerse azap eder, dilerse baðýþlar.` (Ebu Davud, vitir, 2; Nesai, salat, 6) Kesin dini delillerle farzlýðý sabit bulunan namazýn farz oluþunu inkar etmek ise, kiþiyi dinden çýkarýr. Böyle bir yanlýþa düþenler, tez zamanda tövbe etmelidirler.
|