Ana Sayfa   |   Görüntülü Dersler  |  Sesli Dersler   |  Kur'an Araþtýrmalarý   |  Ýlmi YAZILAR   |  Aile Eðitim Yazýlarý   |  Çocuk Eðitimi Yazýlarý   |  Yazarlar  |  Ýletiþim

Kur`an-i Kerim ve Mealleri

Namaz Sureleri Tefsiri

Cuma (Tefsir) Dersleri

Hadis Dersleri

Cami Dersleri

Hz. Peygamberin Hayatý (s.a.v)

Ýnsaný Tanýmak (Radyo)

Tv Programlarý

Seminer ve Konferans

Kýsa Dersler

Özel Konular

Fýkhi Konular

Aile Eðitim Seminerleri

Foto Galeri

Üyelik Giriþi

Kull. Adı

:

Şifre

:
   

Ücretsiz Üyelik
Şifremi Unuttum

Güncel Videolar

Eðitimcilere ÖZEL
Gazze Duasý
Gençlerle Ýletiþim (Günýþýðý- Reþitpaþa​)
Uyumlu Evlilik Yöntemi (Bulgurlu)

Namaz Vakitleri

Sayaç

Sayac
Tekil (Bugün) 2146
Toplam 15255891
En Fazla 20355
Ortalama 2608
Üye Sayýsý 1175
Bugün Üye Olan 0
Online Ziyaretci
 
 

Huzurda Huþu ile Durmak

Huþu kelimesinin kök anlamý; sakin olmak, boyun eðmek, itaat etmek ve tevazu göstermektir. Huþu; kalpte, gözde ve seste olur. Ýnsanýn gözünü ve boynunu eðmesi ve sesini kýsmasý ya saygýdan ya da suçluluktan olur.
18/01/2016

“O’NUN huzurunda divan durmak” dinin direði, imanýn alameti, amellerin en faziletlisi ve Allah’a en sevimli olan, Yüce Allah’a yaklaþmanýn yolu, müminin nuru, miracý ve bütün ibadetlerin özü ve özeti olan, ilk defa farz kýlýnan ve ahirette ilk defa hesabý sorulacak olan namazdýr.

Namaz ile ilahî huzurda divan duran mümin; Allah’ý anýp O’na kulluðunu ikrar etmiþ, hayatýna çeki düzen vermiþ, inanç, söz, eylem ve davranýþ itibarýyla bütün kötülük, çirkinlik, edepsizlik, haram, yasak ve günahlardan korunmuþ, maddi ve manevi arýnmayý saðlamýþ, Allah’ýn rýzasýný ve cennetini kazanmýþ olur.

Kur’an ve sünnette bu hususlarýn birçok delili vardýr. Þu ayet ve hadis bunlardan birer örnektir: “Ýman edip salih ameller iþleyen, beþ vakit namazý dosdoðru kýlýp servetinin zekâtýný verenlerin mükâfatlarý Allah katýndadýr. Onlara korku yoktur ve onlar üzülmeyeceklerdir.” (Bakara, 2/277.) “Allah, beþ vakit namazý farz kýlmýþtýr. Kim abdesti güzelce alýr, beþ vakit namazý vaktinde kýlar, rükûunu, secdesini ve huþusunu tam yaparsa bu kimseye Allah’ýn onu baðýþlayýp cennete koyacaðýna sözü vardýr. Namazlarýný kýlmayan kimseye ise Allah’ýn bir sözü yoktur. Dilerse onu baðýþlar ve cennetine koyar, dilerse ona azap eder.” (Ebu Davud, Salât, 9.)

Ýnsan, “beþer” olmasý hasebiyle hatasýz ve kusursuz olmaz. Günlük hayatýnda farkýna varmadan madden ve manen kirlenir. Allah’a ortak koþmak, Allah’ý ve ayetlerini inkâr etmek ve ikiyüzlülük gibi inançla veya içki, kumar, evlilik dýþý iliþki (zina), hýrsýzlýk, adam öldürme, yalan söyleme, hile yapma, rüþvet ve faiz alýp verme, gýybet ve iftira etme gibi amelle ilgili olup tövbe etmeyi gerektiren büyük günahlar hariç “namaz”, kusurlarýn ve hatalarýn baðýþlanmasýna vesile olur. Peygamberimiz (s.a.s.); “Beþ vakit namaz ve cuma namazý diðer cuma namazýna kadar büyük günahlar iþlenmediði sürece aralarýnda iþlenen günahlara kefarettir.” buyurmuþ (Müslim, Taharet, 14-15.) ve Ýslam’ýn beþ temel esasýndan biri olan beþ vakit namazýný kýlan kimseyi, günde beþ defa bir nehirde yýkanan kimseye benzetmiþtir: “Ne dersiniz? Birinizin kapýsýnýn önünde bir ýrmak olsa ve burada günde beþ defa yýkansa ýrmak bu kimsede hiç kir býrakýr mý? Sahabenin; ‘Hayýr hiçbir kir býrakmaz’ diye cevap vermesi üzerine Peygamberimiz; ‘Ýþte beþ vakit namaz da böyledir. Allah, bu sebeple günahlarý temizler, yok eder.” buyurmuþtur. (Buhari, Mevakitu’s-salât, 6.)

Yüce Allah, Müminun suresinin 1 ve 2’nci ayetlerinde namazlarýný huþu ile kýlan müminlerin gerçekten kurtuluþa ereceklerini bildirmiþ, cennetlerin en âlâsý olan Firdevs cennetine girecek müminlerin özelliklerinin ilk sýrasýnda namazý huþu ile kýlmayý zikretmiþtir.

Huþu kelimesinin kök anlamý; sakin olmak, boyun eðmek, itaat etmek ve tevazu göstermektir. Huþu; kalpte, gözde ve seste olur.Ýnsanýn gözünü ve boynunu eðmesi ve sesini kýsmasý ya saygýdan ya da suçluluktan olur.

Huþu, iki yerde kalpte ve uzuvlarda söz konusudur. Huþunun aslý kalpte tezahürü bedende olur. Kalp Allah’a itaat edip boyun eðerse azalar da boyun eðer. (Kurtubi, XII, 103-104.) Peygamberimiz (s.a.s.), namazda sakalý ile meþgul olan birisini görmüþ ve “eðer bu adamýn kalbi huþu içinde olsaydý uzuvlarý da huþu için de olurdu.” (Kurtubi, XII, 103.) buyurmuþtur.

Kalbin huþusu; iman edip Allah’a son derece saygý duymasý, Allah’ýn büyüklüðünü ve gücünü, kendisinin küçüklüðünü ve aczini hissetmesi, Allah’ý övmesi, anmasý ve O’na itaat etmesi, karþý gelmekten sakýnmasý ve O’ndan korkmasýdýr. (bk. Zümer, 39/23; Hadid, 57/16.)

Namazda huþu; namazý Peygamberimiz (s.a.s.)’in bildirdiði þekilde, farz, vacip, sünnet, adap ve tadil-i erkânýna riayet ederek, kemal-i edep, huzur-ý kalp ve ihlasla kýlmak; namazda sükûnet ve vakar içinde olmak, saða ve sola bakmamak, gözlerini sadece secde mahalline çevirmek; kalbinde Allah’ýn kelamý ve namazýn dýþýndaki duygu, düþünce ve vesveseleri býrakmaya çalýþmak ve riyakârlýktan sakýnmaktýr.

Namazda huþunun, kalbî ve bedenî olmak üzere iki boyutu vardýr. Kalbî boyutu niyet ve ihlastýr. Bedenî boyutu ise namazýn farz, vacip, sünnet ve adabýna uymaktýr. Bedendeki huþu, kiþinin namaz kýlarken saðýnda ve solunda bulunanlarý fark etmeyecek kadar namaza dalmasý, namazda uzuvlarý ve giysileri ile meþgul olmamasýdýr. Muhammed b. Sirin, “Rasulüllah (s.a.s.) namazda semaya bakardý. Bunun üzerine Allah, “Onlar ki, namazlarýnda derin saygý içindedirler” ayetini indirdi. Rasulüllah (s.a.s.) bundan sonra namazda secde mahalline bakmaya baþladý.” demiþtir. (Kurtubi, XII, 103-104.) Müslümanlardan namazda saða sola bakanlarýn olmasý üzerine bu ayetin indiði rivayeti de vardýr. (Taberi, X, 18/3; Kurtubi, XII, 103-104.)

Namazda huþu, ilahî bir emirdir, bu emre uyulmasý gerekir. Bu emir, Müminun suresinde, müminlerin niteliði olarak zikredilmiþtir. “Kurtuluþa eren müminler, namazlarýnda huþu içindedirler.” (Müminun, 23/2.) ayeti, müminler, namazlarýný huþu içerisinde kýlsýnlar demektir. Bu tür emre, emr-i gayrisarih denir. Namazýn huþu içerisinde kýlýnmasýna þu ayetler de delalet eder: “Onlar Kur’an’ý düþünmüyorlar mý?” (Muhammed, 47/24.); “Beni anmak için namaz kýl” (Taha, 20/20.); “Gafillerden olma!” (A’raf, 7/205.); “Kur’an’ý tertil ile (aðýr aðýr ve anlayarak) oku.” (Müzzemmil, 73/4.); “Ne söylediðinizi bilinceye kadar namaza yaklaþmayýn.” (Nisa, 4/43.)

Namazda okunan Kur’an’ýn manasýna dikkat etmeden birinci ve ikinci ayetteki düþünme ve anlama gerçekleþmez. Namazda gaflet eden, gönlünü ve uzuvlarýný namaza uygun olmayan þeylerle meþgul eden kimse üçüncü ve dördüncü ayete, zihnini namazýn dýþýnda bir þeyle meþgul eden kimse ise beþinci ayete muhalefet etmiþ olur ve namazda huþu gerçekleþmez. Namazýný gaflet ile kýlan kimse, Allah’ý zikretmiþ olamaz. Hâlbuki namazý Allah’ý anmak için kýlmasý gerekir.

Namazýn huþu ile kýlýnýyor olabilmesi için kýyam, rükû ve secde gibi bedensel hareketler ile dilin ayet, zikir ve dua cümlelerini okumasý yeterli deðildir. Bu beden hareketlerinin kalpteki kulluk niyeti ve bilinci ile bütünleþtirilmesi, Allah’a saygý þuuruyla anlamlý hâle getirilmesi gerekir.

Namazýn huþu ile kýlýnýyor olabilmesi için kiþinin geçerli bir imana sahip olmasý, ihlasýn bulunmasý ve namazýn þekil þartlarýna (farz ve vaciplerine) riayet edilmesi gerekir. Ýmaný olmayan kimsenin Allah’a huþu ile yönelmesi beklenemez; imansýz bir kimse namaz kýlýyorsa din dilinde bu kimseye münafýk denir. Namazýn farzlarýný ve vaciplerine riayet etmeyen kimsenin huþusu dolayýsýyla namazýnýn kabulü söz konusu olmaz.

Namazý huþu ve ihlas ile kýlmanýn göstergesi, kiþinin haramlardan ve günahlardan uzak olmasýdýr. Peygamberimiz (s.a.s.), “Kimin namazý kendisini çirkin söz, eylem ve davranýþlardan, haram ve günahlardan alýkoymamýþ ise bu namaz, kendisini ancak Allah’tan uzaklaþtýrýr.” buyurmuþtur. (Taberani, el-Mu’cemü’l-Kebîr, No: 11025.) Çünkü gafletle kýlýnan namaz, insaný kötülüklerden alýkoyamaz. Bu tür kimsenin namazdan kârý yorulmaktan ibarettir. (Razi, Müminun, 23/2.)

 

Doç. Dr. Ýsmail KARAGöZ / DÝYANET AYLIK DERGÝ

 

Bu yazý 3061 defa okunmuþtur...

Yorum Ekle

Yazdýr

YORUM LÝSTESÝ

KATEGORÝDEKÝ DÝÐER HABERLER

n

12/02/2024 - 10:58 ÜMMET OLMAK

n

27/11/2023 - 09:29 ÝMAN VE SAMÝMÝYET

n

08/08/2022 - 10:21 ÝSLAM’IN ASLÝ KAYNAKLARINI DOÐRU ANLAMANIN YÖNTEMÝ ÜZERÝNE

n

04/10/2021 - 11:28 KÖTÜLÜKLERDEN ALIKOYAN NAMAZ HANGÝ NAMAZDIR?

n

24/05/2021 - 03:53 GERÇEK KIYMET ÖLÇÜSÜ:  SALÝH VE BAKÝ AMEL

n

05/04/2021 - 08:34 FELSEFENÝN ÇALDIÐI ÝNSANLAR

n

08/03/2021 - 11:02 TEVHÝDDEN HÝDAYETE  NEBEVÝ RÝSALET

n

12/01/2021 - 11:25 ÝÞTE TOPLUMUMUZUN HÂLÝ BU

n

06/10/2020 - 02:15 PEYGAMBER EFENDÝMÝZÝN HÝCRET YOLCULUÐU

n

06/10/2020 - 11:27 ÞEHÝTLER ÖLMEZ!

n

31/08/2020 - 04:09 SONUÇLARI ÝTÝBARIYLA ÝSTÝÐFAR VE TÖVBE / Dr. Abdülkadir ERKUT

n

06/07/2020 - 09:49 GENÇLÝK NEREYE GÝDÝYOR? / Abdülhamit Kahraman

n

25/06/2020 - 10:51 ÞÝMDÝ TAM ZAMANI / Abdülhamit Kahraman

n

18/05/2020 - 12:33 CÂMÝLER KAPATILDI  CUMALAR KALDIRILDI AMA.. / Abdülhamit Kahraman

n

23/04/2020 - 04:29 RAMAZANDA HAYATIN VE ÖLÜMÜN MUHASEBESÝNÝ YAPMAK / Dr. Muhlis AKAR 

n

23/04/2020 - 02:47 ÞEHR-Ý RAMAZAN VE SORUMLULUK BÝLÝNCÝ / Prof. Dr. Ramazan ALTINTAÞ

n

06/04/2020 - 10:26 HER HÂLÝMÝZE ÞÜKREDEBÝLMEK / Dr. Lamia LEVENT ABUL

n

30/03/2020 - 10:30 KULLUÐUN EN GÜZEL KIVAMI: ÝHSAN / Prof. Dr. Safi ARPAGUÞ

n

16/12/2019 - 10:13 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.) DÖNEMÝNDE ÝLÝM / Prof. Dr. Þakir GÖZÜTOK

n

30/08/2019 - 10:56 HARAMDAN HELALE HÝCRET ETMEK

n

29/08/2019 - 02:59 ZÝKÝR: KALPLERÝ DÝRÝLTEN ÝKSÝR

n

17/12/2018 - 01:05 ALLAH’A YÖNELÝÞ BÝLÝNCÝNÝ TAZELEME: TÖVBE

n

17/12/2018 - 12:56 MANEVÝ ARINMA: TÖVBE

n

19/11/2018 - 10:47 Ýnancý kuþanan gençler

n

19/11/2018 - 10:42 Hz. Peygamberi Gençlere Anlatabilmek

n

17/10/2018 - 03:38 Mescitlerde Namaz Kýlmak ve Takva Sahibi Ýmam Olmak

n

30/03/2018 - 12:31 DEÝZMÝ VE ATEÝZMÝ BESLEYEN ÖNEMLÝ BÝR FAKTÖR ÝBADETSÝZLÝ

n

29/03/2018 - 12:11 MÜSLÜMANLARIN ÝLK KIBLESÝ MESCÝD-Ý AKSA VE MÜBAREK ÞEHÝR KUDÜS

n

04/01/2018 - 10:52 NEFÝS ÝLE MÜCADELE CÝHAD-I EKBER

n

03/01/2018 - 11:14 DÝNÎ TEBLÝÐDE DÝL VE ÜSLUP NASIL OLMALIDIR?

n

14/11/2017 - 11:22 HZ. PEYGAMBER’Ý GÜNÜMÜZ ÝNSANINA DOÐRU ANLATMAK

n

02/10/2017 - 04:02 ÝNSAN ONURU VE ALLAH’A KULLUK

n

02/10/2017 - 03:31 ASIL DÝN AÞIRI YORUM

n

02/10/2017 - 03:08 DÝN GÜVENLÝÐÝ BAÐLAMINDA DÝNÝN DOÐRU ANLAÞILMASI VE YORUMLANMASI

n

19/08/2017 - 09:04 Kurban ya da Baþýndan Serçe Geçen Bir Çocuktur  ÝSMAÝL

n

12/07/2017 - 10:42 ÝNSANLIÐA KARÞI EN BÜYÜK GÜNAH:  FÝTNE

n

13/06/2017 - 12:14 RAMAZAN MEKTEBÝ

n

13/06/2017 - 12:07 EMANET AHLAKI

n

13/06/2017 - 11:59 RAMAZAN MEDENÝYETÝ

n

19/04/2017 - 03:16 HZ. PEYGAMBER VE GÜVEN TOPLUMU: DARU'S-SELAM

n

28/03/2017 - 02:41 SANAL DÜNYA VE  DEÐÝÞEN MAHREMÝYET

n

17/02/2017 - 03:17 PARALEL DÝNLERÝ KÝMLER SEVER

n

17/02/2017 - 12:40 “HADÝS ÝLMÝ”NÝN ÝSLÂMÎ ÝLÝMLER ARASINDAKÝ YERÝ

n

13/02/2017 - 12:17 KALPLERÝNDE MARAZ BULUNANLAR: MÜNAFIKLAR

n

01/02/2017 - 11:12 TEFRÝKAYA DÜÞENLER GÝBÝ OLMAYIN

n

29/12/2016 - 10:25 BÝR GÜVEN ABÝDESÝ:  Muhammedü’l-Emin

n

19/12/2016 - 04:10 Fitne ve Fesadýn Baþka Bir Versiyonu: ÝFTÝRA VE SUÇLAMA

n

18/10/2016 - 11:53 Bir Mektep Olarak CAMÝ

n

26/09/2016 - 11:04 Peygambersiz Ýslam Söylemi

n

22/09/2016 - 12:08 VÝCDANIMIZIN "Selfie"SÝNÝ ÇEKEBÝLÝR MÝYÝZ ?

n

21/09/2016 - 02:57 Boþ Vakit mi Dediniz?

n

10/08/2016 - 01:00 RASULULLAH (S.A.S.) BÖYLE BUYURDU

n

10/08/2016 - 12:44 Narsisistik Kiþilik

n

14/06/2016 - 11:32 Ramazanda Gönülden Tevhidi Yaþamak

n

06/06/2016 - 02:55 Kur’an Ýkliminde Ýyiliklerle Dinamik Bir Hayat Ýnþasý

n

02/06/2016 - 04:44 Ramazan ve iYiLiK

n

02/05/2016 - 12:25 HZ. PEYGAMBER’ÝN MESAJINI DOÐRU ANLAMAK

n

08/04/2016 - 03:14 Yoðunlaþmýþ Ýbadet Mevsimi: “Üç Aylar”

n

24/03/2016 - 10:35 DUANIZ OLMASA

n

24/03/2016 - 10:31 SAHÂBE’NÝN PEYGAMBER SEVGÝSÝ

n

01/02/2016 - 11:48 ZÂLÝME HAKKI SÖYLEMEK

n

19/01/2016 - 04:35 ZOR ZAMANDA Müslüman Olmak

n

18/01/2016 - 02:04 Huzurda Huþu ile Durmak

n

18/01/2016 - 01:22 Alný Secdeye Varan Simalar

n

14/12/2015 - 11:41 HZ. ALÝ (Ö: 40/660)’NÝN KUR’AN-I KERÝM ANLAYIÞI

n

01/12/2015 - 02:21 SAHÂBE’NÝN PEYGAMBER SEVGÝSÝ

n

26/11/2015 - 02:10 Namaz: Divan-ý Ýlahîde Durup Tevhide Ermektir

n

19/11/2015 - 03:13 Kur’an ve Sünnet Perspektifinden Bilgi AHlAKI

n

19/11/2015 - 03:11 Ýlim, Marifet ve Hikmet Ýliþkisi

n

22/10/2015 - 12:39 Söz mü Sükût mu?

n

09/10/2015 - 02:23 Haccýn Evrensel Boyutu

n

07/09/2015 - 04:20   KURBAN

n

07/09/2015 - 04:14 Mescitler Arasýnda Mescid-i Aksa’ya Dair

n

06/07/2015 - 12:25 SADAKA-Ý FITIR

n

06/07/2015 - 12:23 TERAVÝH NAMAZI

n

23/06/2015 - 03:48 Þeytanýn Telkini VESVESE

n

19/06/2015 - 04:50 RAMAZAN

n

15/06/2015 - 06:11 Kardeþlik ve Dostluða Açýlan Pencere SELAM

n

15/06/2015 - 03:24 Vücutta Dolaþan Sinsi Düþman: Þeytan

n

12/06/2015 - 03:38 Ýnsanýn Temel Bir Zaafý

n

12/06/2015 - 03:07 Mültecilere Hicret Yurdu            ya da Muhacire Ensar Olmak

n

06/05/2015 - 02:27 DERÝN BÝR MUHALEFET

n

27/04/2015 - 12:31 Merhameti Kuþanmak

n

27/04/2015 - 12:30 Þiddet Karþýsýnda rahmet Peygamberi 

n

17/01/2015 - 04:13 HADÝSLERÝN DOÐRU ANLAÞILMASINDA VE YORUMLANMASINDA TAKÝP EDÝLECEK YÖNTEM

n

23/12/2014 - 04:13 Müslümanýn Varlýkla Ýmtihaný

n

23/12/2014 - 04:12 Ýslami Bakýþla Varlýk ve Servet Algýmýz

n

16/12/2014 - 02:50 SÜNNET VAHÝY ÝLÝÞKÝSÝ

n

27/10/2014 - 03:06 Sabýr-Sâbir

n

24/10/2014 - 04:08 Hz. Peygamber ve Genç Sahabiler

n

24/10/2014 - 03:59 Okunmasý Gerekenler (12)

n

24/10/2014 - 03:53 Ýslam’ýn Gençlik Tasavvuru

n

04/07/2014 - 03:29 BORÇ ve KARZ-I HASEN

n

30/06/2014 - 04:46 Ramazan Ýklimi ve Helal Kazanç Bilinci

n

09/06/2014 - 11:33 ATÂLETÝ TATÝL ZANNETMEK

n

05/05/2014 - 02:42 HZ. PEYGAMBER (S.A.S.)’ÝN ADÂLET ANLAYIÞI

n

09/04/2014 - 02:07 BÝR YÖNETÝCÝ OLARAK RASULULLAH

n

21/03/2014 - 04:40 Allah’ýn Korumasýný Hak Etmenin Yolu: Sabah Namazý

n

10/02/2014 - 02:47 Deðerini Bilemediðimiz Ýki Eþsiz Nimet: Saðlýk ve Boþ Zaman

n

04/10/2013 - 05:02 “Hakikat”in Nihai Temsilcisi:  Hz. Muhammed (s.a.s.) 
 

Site Ýçi Arama

11 Sevvâl 1445 |  20.04.2024

Bir Ayet

Bismillahirrahmanirrahim

"Müminler ancak o kimselerdir ki Allah'ý ve resulünü tasdik eder ve sonra da hiçbir þüpheye düþmezler, Allah yolunda mallarýyla, canlarýyla cihad ederler.

Ýþte imanýna baðlý, gerçek müminler bunlardýr."




( Hucurat Suresi - 15)

Bir Hadis

Hakîm Ýbni Hizâm radýyallahu anh’den rivayet edildiðine göre
Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyurdu:

“Üstteki el, alttaki elden daha hayýrlýdýr. Harcamaya, geçimini üstlendiklerinden baþla! Sadakanýn iyisi, ihtiyaç fazlasý maldan verilendir. Dilenmekten sakýnmak isteyenleri, Allah iffetli kýlar. Halka karþý tok gözlü davranmak isteyenleri de Allah, insanlara muhtaç olmaktan kurtarýr.”

Buhârî, Zekât 18, Vasâyâ 9, Müslim, Zekât 95

Bir Dua

"Rabbimiz þüphesiz biz iman ettik, artýk bizim günahlarýmýzý baðýþla ve bizi ateþin azabýndan koru"

Mü'minlerin Duasý (Al-i Ýmran suresi 16)

Hikmetli Söz

Komþunla kavga etme,
misafir gider o kalýr.


Canlý yayýn

Ýslam Ansiklopedisi

  Tasarým : Networkbil.NET

@2008 kuraniterbiye.Com